Tjänster

Grundtandvård

Årliga kontroller hos tandläkaren garanterar en frisk och vacker mun.

Till grundtandvården hör även:

•  plombering av tänder med compositplast och keramikfyllningar

•  rotbehandlingar

•  tandextraktioner

•  vård av bettet

•  vård av förlust av stödjevävnader

I samband med granskningen av munnen kan man även ta digitala röntgenbilder, som avslöjar även de minsta förändringar, vilket underlättar en god vård i god tid. Alla vårdåtgärder kan även utföras smärtfritt under lokalbedövning.

Tiden går snabbt och plötsligt har veckorna blivit till månader och bokning av tandläkartid glöms bort... Om du så önskar så påminner vi dig via brev, e-mail, sms eller telefon, då det är dags att besöka tandläkaren.

Du kan även boka tider via internet.

Välkommen på vård till ett vänligt, professionellt tandvårdsteam!

Värk

Värk och akuta vårdbehov
försöker vi sköta så fort och flexibelt som möjligt. Vår mottagning har tillgång till
 det senaste inom teknologin. Vi har t.ex. i bruk panoramaröntgenmaskin, som möjliggör en omfattande bildtagning av hela käken, käklederna samt hela bettet.

Lagning av tänder samt rotbehandlingars
specialtandvård innefattar svårare rotbehandlingar samt lagningar, där en eller flera tänder ännu kan räddas.

Tandkirurgi

Till tandkirurgisk vård hör svåra tandborttagningar, operation av visdomständer samt implantat (dvs. konstgjorda rötter).

Ibland måste man även avlägsna svårt skadade rötter via operation.

Tandkirurgiska ingrepp görs alltid under lokalbedövning, så att kunden inte känner någon smärta.

Innan tandkirurgiska ingrepp görs en grundlig undersökning av tänderna och käken med hjälp av röngenbilder.

Vård av sjukdomar i tandköttet

Om tandköttet blöder vid t.ex. tandborstning, kan detta vara tecken på tandköttsinflammation. Tandsten i tandköttsfickan orsakar ofta en illaluktande andedräkt.

Tandläkaren ansvarar för grundvården samt uppföljning av sjukdomar i tandköttet. Han behärskar det senaste inom tandvården; vårdmetoderna, -kunskapen och teknologin vilket möjliggör användandet av förstklassiga instrument och apparatur för tandstensborttagning samt borttagning av missfärgningar.

Putsningen av tänderna kan göras under lokalbedövning eller med hjälp av bedövande gele.

Vid långt gången tandköttsinflammation s.k. parodontit (sjukdom som förstör tandens stödjevävnad), kan även operation i tandköttet behövas.

Hemvården vid all slag av tandköttssjukdomar är av yttersta vikt. Man kan inte poängtera nog betydelsen av god hemvård. Tandläkaren ger råd och tips hur en god hemvård kan upprätthållas.

För att göra en så god diagnos som möjligt, är tagande av röntgenbilder viktigt. Problemområden t.ex. vid rötterna upptäcks snabbare och eventuella hål, även symptomfria, under fyllningar som kräver vård märks snabbare.

Tandläkarna i Kurtenia har tillgång till moderna digitalröntgenmaskiner, med vilka man får exakta och pålitliga bilder med minimal strålningsdos.

En större bild, s.k. panoramaröntgenbild är bra att ta med några års mellanrum för att få en så exakt bild av tänderna och käken som möjligt. Ortopantomografin görs hos Tandläkarna i Kurtenia.

Estetisk tandvård

Till den estetiska tandvården hör blekning av tänder, tillverkning av kronor och laminater